One moment please...
 
 
Exact Globe+   
 

Hoe werkt het automatisch afletteren?

Introductie

Bij het automatisch afletteren wordt gekeken welke zaken er automatisch kunnen worden afgeletterd. Tijdens dit proces worden de volgende stappen uitgevoerd. U kunt deze functie opstarten via het afletterscherm. In dit document staat beschreven welke stappen er tijdens het automatisch afletteren worden uitgevoerd.

 

Uitleg

 

  1. Bij het automatisch afletteren worden de termijnen(facturen) gegroepeerd op 'Onze referentie'; als het saldo hiervan 0 is worden deze automatisch met elkaar afgeletterd.
  2. De overgebleven termijnen worden gegroepeerd op 'Onze referentie' en er wordt bekeken of het saldo hiervan overeenkomt met het saldo van de gegroepeerde betalingen in het zelfde jaar/periode. Het jaar/periode van de betaling zal dus gelijk moeten zijn aan het jaar/periode van de betaling. Als er een overeenkomst worden gevonden worden deze automatisch afgeletterd.
  3. Vervolgens zal voor de overgebleven termijnen bekeken worden of het gegroepeerde saldo overeenkomst met het saldo van de betalingen. Nu wordt er niet op het jaar/periode gelet. Als deze overeenkomen worden deze automatisch afgeletterd.
  4. Nu worden de overgebleven termijnen (facturen) gegroepeerd op de betalingsreferentie. Indien het saldo hiervan 0 is, worden deze automatisch afgeletterd.
  5. Voor de resterende termijnen wordt bekeken of het saldo van de facturen (gegroepeerd op betalingsreferentie) overeenkomt met het saldo van de betalingen (gegroepeerd op betalingsreferentie) binnen het zelfde jaar/periode. Het jaar/periode van de betaling zal dus gelijk moeten zijn aan het jaar/periode van de betaling. Als er een overeenkomst worden gevonden worden deze automatisch afgeletterd.
  6. Het saldo van de overgebleven termijnen wordt vergeleken met het saldo van de betalingen (beide gegroepeerd op betalingsreferentie), nu wordt er niet gelet op jaar/periode. Als deze overeenkomen worden deze automatisch afgeletterd.
  7. Bij de volgende stap wordt gekeken naar facturen die een zelfde positief en negatief bedrag hebben. Bijvoorbeeld een factuur van € 25,- en een factuur van € -25,-. Als dit het geval is worden deze automatisch afgeletterd.
  8. Vervolgens wordt bekeken of het saldo van alle betalingen en facturen 0 is. Is dit het geval, dan worden deze automatisch afgeletterd.
  9. Bij de negende stap wordt gekeken naar 1 betaling, deze wordt vergeleken met alle aanwezige facturen. Er wordt gestart met de factuur met de oudste factuurdatum, vervolgens wordt zo de lijst met facturen afgehandeld. Dit gaat net zolang door tot dat het saldo van de geselecteerde betaling en de geselecteerde factuur 0 is. Als dit het geval is worden deze automatisch afgeletterd.
  10. Bij de laatste stap worden alle betalingen geselecteerd, deze worden vergeleken met alle aanwezige facturen. Er wordt gestart met de factuur met de oudste factuurdatum, vervolgens wordt zo de lijst met facturen afgehandeld. Dit gaat net zolang door tot dat het saldo van de geselecteerde betalingen en de geselecteerde facturen 0 is. Als dit het geval is worden deze automatisch afgeletterd.

 

Gerelateerde onderwerpen

     
 Main Category: Attachments & notes  Document Type: Support - On-line help
 Category:  Security  level: All - 0
 Sub category:  Document ID: 04.470.253
 Assortment:  Date: 26-09-2022
 Release:  Attachment:
 Disclaimer